۱۳۹۴ بهمن ۱۹, دوشنبه

اصول دکور آشپزخانه

عنوان: دیزاین آشپزخانه



طراحی دکوراسیون فضای داخلی اَشپزخانه در طراحی دکوراسیون داخلی منزل و فضای داخلی خانه تاثیر زیادی دارد.

هر فضای داخلی از چند جز تشکیل شده اند که در بالاتر رفتن کیفیت آن فضا کمک می کند، هر کدام از این اجزا باید دارای ویژگی های خاصی باشند که در ادامه این اجزا را در فضای آشپزخانه بررسی می کنیم. این روزها تبدیل آشپزخانه‌های بسته به باز، اگرچه منجر به حذف تعدادی از کابینت‌های دیواری شده و معایبی نیز به همراه دارد ولی با هدف استفاده بهینه از فضا به‌خصوص در مورد آشپزخانه‌های کوچک، معمولا در بسیاری از نقشه‌ها به‌جای دیوار، پیشخوانی قرار می‌گیرد که سطحی به‌عنوان میز غذاخوری به آن متصل است. به این ترتیب، همه اعضای خانواده با نشستن در پشت میز پیشخوان، از سطح پیشخوان و میز آن به‌عنوان میز غذاخوری استفاده می‌کنند.

ایزوله کردن کف آشپزخانه به خاطر شرایط خاص آن الزامی است. می توان برای ایجاد عایق رطوبتی از دو شیوه  قیر گونی و ایزولاسیون ـ ایزوگام استفاده کرد. . در شیوه قیر گونی برای اطمینان بیشتر  از دویا سه لایه قیر گونی استفاده می شود . ایزوگام لایه ای ظریف ،بدون چین و چروک واطمینان بخشی است که با استفاده از حرارت چسبانده می شود. می توان کف آشپزخانه را با سنگ ،سرامیک و کف پوش های پلاستیکی مفروش کرد ،البته گاهی اوقات درز های بین سنگ و سرامیک محل تجمع مواد غیر بهداشتی می شود . می توان برای عدم تجمع آلودگی ها در بین درزها از سنگ و سرامیک با ابعاد بزرگ استفاده کرد . اصولاً سنگها بر اساس جلوه وکارآرایی دارای قیمت های متفاوتی هستند . سنگ گوهره پر مصرف ترین سنگ در  صنعت ساختمان سازی است اما این سنگ جاذب آب است و ایجاد گرد و غبار می کند .

برای ایمن شدن دیوار ها در برابر رطوبت عایق رطوبتی کف را بین ۶۵ - ۵۰ سانتی متر از دیوار ها بالا می آورند . در دیوار پشت کابینت ها از رنگ کاشی و سنگ ارزان استفاده می شود . بعلت متغیربودن جای یخچال اجاق گاز و غیره دیوار پشت آنها را با کاشی مرغوب می پوشانند . بهتر است در آشپزخانه از رنگ روغنی براق استفاده شود.

در سقف آشپزخانه باید از مصالحی که جاذب رطوبت نبوده و قابل شستشو باشند استفاده کرد. رنگ آمیزی سقف آشپزخانه بوسیله رنگ های روغنی براق صورت می گیرد.

اگر آشپزخانه بسته‌ای فضای کافی برای قرار دادن میز و صندلی جداگانه را نداشت یا در آشپزخانه اپن شما میزی به جای دیوار در نظر گرفته نشده بود، نگاه دقیق‌تری به محیط بیندازید؛ کافی است دیواری خالی حتی در گوشه‌ای از آشپزخانه وجود داشته باشد.

شما می‌توانید به راحتی از آن قسمت استفاده کرده و میزی را به صورت ثابت یا متحرک به‌عنوان میز غذاخوری ترتیب دهید.

برای این منظور نیز با توجه به شرایط مکانی، راهکارهای مختلفی وجود دارد:

1 - شما می‌توانید فاصله خالی بین 2 کابینت یا فرورفتگی‌ای که در نتیجه ساخت یک کمد قدیمی یا کابینت بزرگ دیواری در دیوار فضای آشپزخانه ایجاد شده است را با نصب طبقه‌ای به میزی برای اهالی خانواده تبدیل کنید. این طبقه علاوه بر میز غذاخوری، برای کار در آشپزخانه نیز کاربرد دارد.

2 - کاربرد میزهای تاشوی دیواری در هر شکل و فرمی که امکان‌پذیر باشد نیز راهکار خوبی برای تبدیل یکی از دیوارهای خالی به میز غذاخوری است.

شما می‌توانید با نصب سطحی نیم‌دایره‌ای، مستطیل، مربع یا شبیه به اینها روی دیواری که امکان قرار دادن میز و صندلی یا حتی نصب طبقه‌ای ثابت- به‌عنوان میز- در آنجا وجود ندارد و اصولا میز ثابت، مانعی برای رفت‌وآمد و کارهای مربوط در آشپزخانه خواهد بود، میزی موقتی فقط برای زمان صرف غذا فراهم کنید.

میز نیم‌دایره تاشو نمونه‌ای از آن است. این میز پس از پایان استفاده در راستای دیوار به پهلو جمع شده و هیچ مانعی را ایجاد نخواهد کرد. این راهکار به‌خصوص برای آشپزخانه‌های راهرویی بسیار ارزشمند است.

البته در این تصویر میز به صورت ثابت واقع شده ولی اگر آشپزخانه از این هم کم‌عرض‌تر باشد، شما می‌توانید تخته چوب را به وسیله گونیاهای تاشو به دیوار متصل کرده و پس از پایان استفاده در راستای دیوار آویزان کنید.

حرارت و برودت در آشپزخانه است ،که اهمیت زیادی دارد . در بعضی از اقلیم ها ممکن است فضای آشپزخانه به شوفاژ یامنبع حرارتی دیگری که از انرژی برق تغذیه می شود نیاز داشته باشدو یا برعکس به سرمایش نیاز داشته باشد .

پنجره جهت عبور و مرور نور و هوا تعبیرمی شود . لذا پنجره از ملزومات آشپزخانه است و طول استانداردآن نباید کمتر از دو متر باشد . برای تخلیه هوای داخل آشپزخانه از هواکش استفاده می کنند . هواکش ها به اشکال مختلف و د رفضاهای مختلف بکار می روند. برای استفاده بهتر از هواکش ها ،در بسیاری از مسیر های عبور هوا لوله های دودکش قرار می دهند و بعد از آن هواکش را نصب می کنند که هوا را بطور مستقیم به بالاترین سطح ساختمان برساند .

 

 دکوراسیون - دکوراسیون داخلی - دکوراسیون داخلی 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر