۱۳۹۴ اسفند ۴, سه‌شنبه

شهروندی آمریکا از طریق گرین کارت و روش های اخذ اقامت آن

 

مهاجرت به آمریکا از طریق گرین کارت، شرایط و مراحل آن و روش های اخذ اقامت آن

تعدادمتقاضیانی که خواستار مهاجرت به آمریکا میباشند نسبت به کشورهای دیگر بیشتر میباشند.


تعداد متقاضیان تحصیل در آمریکا ، مهاجرت به آمریکا و اخذ اقامت آمریکا (گرین کارت) در مقایسه با کشورهای دیگر، آمار بالاتری را نشان میدهد. آمریکا به عنوان اولین قدرت اقتصادی جهان با داشتن بزرگترین منابع طبیعی و صنایع پیشرفته به مقصدی رویایی برای رسیدن به خواسته های رویایی بسیاری از این افراد تبدیل شده است. امروزه به علل گوناگون از جمله نیاز روز افزون کشور ها به افراد متخصص، علاقه به ادامه تحصیل در سطح کارشناسی ارشد و دکترا در دانشجویان سراسر دنیا از جمله ایران وجود دارد. کشور آمریکا با بیش از ۵۰۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی نیاز روز افزون به دانشجوی خارجی در صدر کشورهای علاقه مند به پذیرش تحصیلی جای می گیرد.


 

امکانات مالی دانشگاه های آمریکا بسیار بیشتر از دانشگاه های کشورهای دیگر است. همین طورامکان استفاده از مراکز علمی در سراسر کشور پهناور آمریکا، کنفرانس ها و کارگاه های علمی آموزشی، امکان دسترسی به عده ای از بهترین اساتید فن دنیا، نظام آموزشی بسیار منظم و …. از جمله دلایلی است که ایالات متحده آمریکا را برای بسیاری از علاقه مندان ادامه تحصیل در صدر فهرست کشورها قرار داده است. آمریکا از کشورهایی است که سیستم دانشگاهی پیشرفته‌ای دارند به طوری که از سیستم دانشگاه‌ های تحقیقاتی آمریکا امروزه توسط بسیاری از کشورها الگوبرداری شده‌است.

ویزای EB-1یکی از زیرمجموعه های اقامت دائم مبتنی بر اشتغال در کشور آمریکا است. این ویزا برای “شاغلان اولویت دار” در نظر گرفته می شود. این شاغلین، خارجی هایی هستند که یا “توانایی های فوق العاده” دارند و یا از جمله “اساتید و محققان ممتاز” هستند و همچنین، برخی “مدیران شرکت های خارجی منتقل شده به آمریکا” را نیز در بر می گیرد. این ویزا به این اشخاص امکان می دهد که بتوانند به طور دائم در آمریکا اقامت داشته باشند.

این ویزا به سه دسته ازافراد خارجی اعطا می شود:

الف) افراد دارای "توانایی فوق العاده" در زمینه هایی همچون علوم، هنرها، تحصیلات، تجارت و ورزش، که توانایی آنها با تمجید مستمر بین المللی و داخلی اثبات شده و دستاوردهای آنان با از مدارک و مستنداتی مستحکم برخوردار است.

ب) “اساتید و محققان ممتاز” که به طور بین المللی، به دلیل دستاوردهای دانشگاهی ممتاز خود در یک رشته خاص مورد تقدیر قرار گرفته اند. این افراد باید همچنین دست کم سه سال سابقه تدریس یا پژوهش در رشته خود را داشته باشند و همچنین باید به صورت استاد دائم به یکی از دانشگاه های آمریکا انتقال یافته باشد. برای این دسته، شرایطی دیگر نیز وجود دارد.

ج) “برخی مدیران شرکت های خارجی که به آمریکا منتقل شده اند” نیز می توانند از ویزای EB-1بهره مند باشند. این افراد باید در سه سال قبل از تقاضا، در شرکتی که اکنون در آمریکا فعالیت می کند، حداقل یک بار استخدام شده باشند. این ویزا نیز شرایطی اضافی در بر خواهد داشت.

شرایط دسته “توانایی های فوق العاده”

گرین کارت EB-1توانایی های فوق العاده، که به ویزای EB-1Aنیز معروف شده است، زیر مجموعه اولویت دار ویزای مهاجرت مبتنی بر استخدام به شمار می آید. برای تقاضای ویزای EB-1Aنیازی به مجوز عادی اشتغال وجود ندارد و متقاضی نیازی ندارد که از یک کارفرمای آمریکایی پیشنهاد کاری داشته باشد. به همین دلیل، این نوع ویزا نسبت به ویزای های مربوط به بورس تحصیلی و پژوهش، مزیت قابل توجهی دارد.

متقاضی ویزای EB-1Aاز میان 10 شرط زیر، باید حداقل از سه شرط برخوردار باشد:

– مدرک دریافت جوایز داخلی یا بین المللی.

– مدرک عضویت در نهادهای مربوط به رشته خود، که برای عضویت در آنها برخورداری از دستاوردهای ممتاز ضروری می باشد.

– مدرک انتشار مقاله هایی درباره متقاضی در نشریات حرفه ای یا دیگر رسانه های گسترده.

– مدرک داوری متقاضی درباره فعالیت دیگران در رشته مورد نظر، چه این داوری به صورت انفرادی باشد و چه به صورت گروهی.

– مدرک نشاندهنده خدمات علمی، دانشگاهی، هنری، ورزشی یا تجاری در رشته مورد نظر.

– مدرک تألیف مقاله های دانشگاهی در نشریات حرفه ای و رسانه های گسترده.

– مدرک حاکی از نمایش آثار متقاضی در نمایشگاه ها.

– مدرک تصدی مدیریت یا نقشی کلیدی در نهادهای برجسته.

– مدرک نشان دهنده برخورداری از درآمد بالا که نسبت به درآمد دیگران در رشته مورد نظر، بیشتر باشد.

– مدرک نشان دهنده موفقیت های تجاری در هنرهای نمایشی.

مهمترین مزیت های تقاضا برای ویزای توانایی های فوق العاده، از این قرار است: عدم نیاز به مجوز کار؛ عدم نیاز به پیشنهاد کاری یا پست شغلی؛ سرعت بیشتر نسبت به دیگر روش های صدور ویزای کار.

اساتید و محققان ممتاز

گرین کارت اساتید و محققان ممتاز، که ویزای EB-1Bیا EB-OR نیز نامیده می شود، از جمله زیرمجموعه های مرجح مهاجرت کاری به شمار می آید. برای این ویزا، یک مؤسسه آمریکایی برای استخدام استاد یا محقق خارجی، باید مدارکی را آماده کند و بقیه مدارک باید از سوی استاد یا محقق متقاضی آماده شود.

در مدارک ارائه شده از سوی متقاضی، باید مدارکی دال بر توانایی فوق العاده وی وجود داشته باشد و همچنین باید یک نامه پیشنهاد کاری دائمی نیز ارائه شود. متقاضی همچنین باید ثابت کند که سه سال سابقه تدریس یا پژوهش دارد.

متقاضی ویزای EB-OR باید مدارکی ارائه دهد که ثابت کند از 6 شرط زیر، حداقل از دو شرط برخوردار است:

– مدرک دریافت جوایز معتبر برای دستاوردهای ممتاز.

– مدرک عضویت در نهادهایی که برای عضویت در آنها، دستاوردهای بزرگ و ممتاز لازم است.

– مدرک انتشار مقاله هایی که دیگران درباره دستاوردهای علمی متقاضی در رشته مورد نظر نوشته اند و در نشریات حرفه ای متنشر شده است.

– مدرک دستاوردهای علمی و دانشگاهی در رشته مورد نظر.

– مدرک تألیف کتب یا مقالات دانشگاهی (در نشریات پژوهشی که در سطح جهانی توزیع می شوند)، در رشته مورد نظر.

مدیر شرکت های چند ملیتی

برای ورود به آمریکا با استفاده از ویزای EB-1مدیران چند ملیتی، کارفرما باید برای انتقال کارکنان خارجی خود که در شعبه یک شرکت آمریکایی در خارج از این کشور کار می کرده است، تقاضا بدهد و لازم است که یک رابطه شاخص میان کارمند خارجی و کارفرمای آمریکایی وجود داشته باشد.

منظور از رابطه شاخص این است که کارفرمای آمریکایی، شریک، زیر مجموعه و یا شرکت مادر یک شرکت خارجی باشد که متقاضی خارجی در آن شرکت کار می کند. برای اثبات این رابطه، کارفرمای آمریکایی باید نشان دهد که کارفرمای متقاضی خارجی در خارج از آمریکا، در واقع همان کارفرمای آمریکایی آن بوده است و یا این که کارفرمای آمریکایی، با کارفرمای خارجی رابطه شراکت داشته است.

– متقاضی استخدام مدیر خارجی، باید یک شرکت آمریکایی باشد.

– کارفرمای آمریکایی باید با کارفرمای خارجی مدیر خارجی، حداقل یک سال رابطه شراکت داشته باشد.

– متقاضی باید در سمت مدیرت در شرکت خارجی مشغول به کار بوده باشد.

برای این دسته از متقاضیان، نیاز به مجوز کار نیست اما کارفرمای آمریکایی باید در تقاضای خود نشان دهد که فرد خارجی، برای یک سمت مدیریتی استخدام می شود. در این بیانه باید وظایف متقاضی با جزئیات شرح داده شود.

برای اقامت در آمریکا میتوان از طریق سرمایه گذاری در این کشور اقدام کرد.که هزینه بالایی برای سرمایه گذاری لازم میباشد.

 

 مهاجرت به استرالیا - مهاجرت به استرالیا -مهاجرت به استرالیا 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر