۱۳۹۴ بهمن ۱۰, شنبه

تعميرات موبايل حاوی آشنايي با اصول جامع و نحوه عملکرد گوشیهای تلفن همراه مي باشد

درست کردن تلفن همراه حاوی آگاهی با اساس جامع و طرز کار گوشیهای موبایل مي باشد

همچنين شناساییبا تاریخ مختصر تلفن -ابزار و اسباب تعميرگاه،سري بندي موبایل ها - نقشه خواني- شناخت بخش ها - قطعات گوشي ها و اقسام سيستم عامل هاو...ميباشد.

البته اين نکته لازم به ذکر است که تعميرات موبايل بدون اطلاعات الکترونيک و دانستن روابط و شناختن قطعات و مخابرات سيارمنجر به اشتباهات در تعميرات و عدم توانايي تعمير کار خواهد شد و تعميرکاري در کار خود پيشرفت خواهد کرد که با علم به روابط الکترونيکي و مخابراتي بخش هاي مختلف يک گوشي دست به تعمير آن بزند . زيرا گوشي تلفن همراه دستگاهي بيش از اندازه حساس ، پيشرفته و دقيق است که نمي توان به صورت تجربي و عملي تعميرات آن را انجام داد . بنابراين در دوره هاي کارورزي، بخش تعميرات موبايل زمان مفيدي است که شما به الکترونيک و مخابرات تسلط کافي داشته باشيد.


درهمین راستا آموزشگاه پارسه دوره های آموزشی آموزشگاه تعمیرات موبایل رابصورت حرفه ای برگزار می کند



شناسایی قطعه ها:



۱- مقاومت:

مقاومت ها را با علامت R‌ بر روی نقشه مشخص می كنند.

انواع مقاومت های موبایل به صورت مقاومت های معمولی، مقاومت های فیوزی و VOR ازNTC درمداری مثل PLAT‌ پلیت بیتین یا تعیین كننده حرارت باتری و از PTC در مدار VTXO استفاده نشده .

از مقاومت ها در كلیه سطوح مادربرد استفاده شده است. این مقاومتها رنگهای مشكی، آبی و قرمز بر روی برد مشخص هستند. البته معیار اصلی برای شناسایی آن ها نقشه است.

۲- خازن :

خازن ها نیز بر روی مادربرد قرار دارند. این قطعه ها بر اثر نوسان های ولتاژ از خود مقاومت نشان می دهند. خازن هایی كه بر روی موبایل قرار دارند؛ خازن های سرامیكی و یا خازن هایی از جنس اكسید تانتانیوم است.
از خازن ها به دو صورت در برد استفاده می كنند :

الف) سری

ب) موازی

اگر خازن ها موازی باشد نقش موازی را بازی می كنند: عامل مقاومت كننده در نوسانات برد. خازن های سرامیكی به رنگهای كرم، بژ، قهوه ای و خاكستری هستند كه خرابی در آن ها به ندرت اتفاق می افتد و به وسیله هیت گرفتن می توان از آن ها رفع اشكال كرد. در رابطه با خا زن های اكسید تانتانیم كه در مدارهای تریكس و پاور از آن ها استفاده می شود. این خازن ها نقش فیلتر یا نویزگیر را بازی می كنند. به رنگ مشكی با پایه سفید رنگ و یا به صورت زایده ای مشخص می شود. اگر خازن ها را با مولتی مترها آن ها را تست كنند، باید با مولتی متر آنالوگ این كار را انجام شود. هم می توان اتصال كوتاه، هم نشتی خازن و هم قطعی را مشاهده كرد. در مولتی متر آنالوگ اگر عقربه حركت كند و برگشتی نداشته باشد حالت اتصال كوتاه زمانی قابل تشخیص است كه، بعد از برگشتن به حالت صفرنرسد در این حالت نشتی دارد و اگر از روی صفر حركت نكند، به معنای این است كه خازن قطعی دارد. اشكال در خازن های تانتانیوم به صورت مكالمه با نویز است كه با تعویض خازن این مشكل برطرف می شود.

درتخلیه باتری و خود به خود خاموش شدن آن تأثیر دارند. نشتی درخازن ممكن است اشكال ضعف یا گیرندگی نداشتن را نیز فراهم سازد. سلف یا قطعه سیم پیچ با علامت L‌ بر روی نقشه قابل مشاهده است.

۳- سلف :

سلف سیم پیچ قطعه ای است كه در برابر نوسان های جریان، مقاومت نشان می دهد و در خیلی از مدارها كاربرد دارند. سلف ها به رنگ های سفید و یا قطعه های به صورت دو رنگ یافت می شوند.
نحوه تست آن ها به وسیله تست بازر مولتی متر انجام می شود :

البته برای تست خازن، خازن سرامیكی و سلف می توان از دستگاه ال سی متر استفاده كرد. معیار سنجش خازن چیزی ست كه نقشه به ما نشان می دهد.

اگر صدای بوق با بازر شنیده شود؛ سلف بدون نقص است و در صورتی كه صدای بوق شنیده نشود، سلف مشكل دارد. این آزمایش در قطعه هایی مانند : فیوز و یا قطعه های فیوزی انجام می گیرد.

باتری

 

علت خراب شدن باتری موبایل

نکته ها و نشانه های خرابی باتری موبایل و راه رفع آن

در صورتی که احساس میکنید گوشی شما دچار مشکل شده است، چه بسا این مشکل از طرف باتری گوشی ایجاد شده باشد. در اینجا قصد داریم تا به شما ترفندهایی را معرفی کنیم که با علم به آنها میتوانید پی به این موضوع ببرید که آیا باتری گوشی شما سالم است یا خیر و در نهایت راههای رفع این مشکل ها را بیاموزید

در ابتدا باید به این موضوع توجه داشت که نشانه های خرابی باتری موبایل چیست؟
به طور کلی در هنگام خرابی باتری این مشکلات برای گوشی پیش میاید :

1) گوشی خود به خود خاموش میشود.
2) گوشی هنگ میکند.
3) تنظیمات تاریخ وساعت به هم میریزد.
4)تخلیه سریع باتری صورت میگرد.


و حال راههای پیش گیری از این مشکلات:
میبایست به این نکته مهم دقت کنیم که مشاهده یکی از این نوع مشکلات و تنها در یک مرتبه نشان دهنده خرابی باتری شما نیست، بلکه اگر باتری خراب باشد این نشانه ها به دفعات درگوشی ظاهر میشود.
هنگام شارژ باتری زمان لازم برای شارژ باتری موبایل فقط و فقط بین 45 دقیقه تا 1ساعت میباشد که اگر این زمان کمتر شود باعث میشود که باتری به اندازه کافی شارژ نشود و کارایی را که ما از باتری انتظار داریم به ما ندهد. و اما اگر این زمان بیشتر از یک ساعت شود باعث آسیب دیدن سلولهای داخلی باتری و در نتیجه کاهش طول عمر باتری میشود. ضمنا باید حتما این نکته را مد نظر داشته باشید که قبل از اینکه باتری را شارژ کنید باید کاملا باتری تخلیه شده باشد. برای این منظور کافیست چند دقیقه قبل از شارژ باتری (کاملا تخلیه نشده) گوشی را روشن نگه دارید تا باتری به حالت ولتاژ صفر برسد و بعد میتوان آن را با خیالی آسوده تر شارژ کرد. اینکار باعث میشود اولا باتری گوشی تان کاملا ولتاژ نویی را به شما ارمغان دهد؛ ثانیا باعث افزایش طول عمر باتری میشود.

تست باتری

طریقه ی تشخیص پایه های باتری : معمولا پایه های مثبت منفی باتری در دوظرف قرار

دربین دو پایه ی دیگر قرار میگیرند . BSIمیگیرند که پایه ی( تمپ) و

پایه ی تمپ برای تشخیص دمای باتری است . واین پایه جلوگیری میکند ازگرم شدن باتری و انفجار ان می شود.

بودن ونبودن باتری را چک میکند( POWER SUPPLY)از طریق ای سی BSIپایه ی

در باتری های جدید این دو پایه باهم در یک پایه خلاصه شده اند.

نحوه ی شوک دادن به باتری :

برای شوک دادن به باتری ها در قدم اول یک منبع تغذیه را روی دو برابرولتاژ باتری و جریان ان را روی 1.5محدود می کنیم .سپس در حدود 10تا15ثانیه در بایاس معکوس

قرار میدهیم

در قدم دوم باهمین ولتاژ و جریان در بایاس مستقیم قرار میدهیم تا ولتاژ باتری به ولتاژ نامی یا بالاتر از ان برسد

نحوه تست جریان دهی باتری:

ابتا ولتاژ باتری را اندازه میگیریم چنانچه ولتاژ باتری از مقدار نامی خود کمتر شد با شوک دادن به باتری ان را به ولتاژ نامی خود میرسانیم سپس با اندازه گیری مجدد ولتاژ باتری

عدد بدست امده را مینویسیم و به علاوه 3/0 مینماییم

رفع مشکل عدم شناسایی سیم کارت:

1- وقتی گوشی سیم کارتی را نخوند باید پایه های سیم کارت را چک کنیم . معمولا اکثر مشکلات مربوط به ASD است که با رفع قلع مردگی یا تعویض این فیلتر برطرف خواهد شد .

2- مسیر فیلتر ASD تا کانکتور را بررسی میکنیم در این مرحله فیلتر ASD مربوط به سیم کارت را از مدار جدا میکنیم و مسیر آن را تا پایه های سیم کارت و مقاومت های اطراف آن را بررسی میکنیم.

3- آی سی power supply که این وظیفه تامین ولتاژ سیم کارت و هم بر قراری ارتباط و cpu را بر عهده دارد . وخرابی یا قلع مردگی در قسمت آن باعث عدم شناسایی توسط سیستم میشود.

درست کردن تلفن همراه شامل آشنايي با اساس کلي و نحوه عملکرد گوشي های تلفن همراه مي باشد

همچنين شناساییبا تاریخ کوتاه تلفن - و لوازم تعميرگاه،سري بندي موبایل ها - نقشه خواني- شناخت بخش ها - قطعات گوشي ها و اقسام سيستم عامل هاو...ميباشد.

البته اين نکته لازم به ذکر است که تعميرات موبايل بدون اطلاعات الکترونيک و دانستن روابط و شناختن قطعات و مخابرات سيارمنجر به اشتباهات در تعميرات و عدم توانايي تعمير کار خواهد شد و تعميرکاري در کار خود پيشرفت خواهد کرد که با علم به روابط الکترونيکي و مخابراتي بخش هاي مختلف يک گوشي دست به تعمير آن بزند . زيرا گوشي تلفن همراه دستگاهي بيش از اندازه حساس ، پيشرفته و دقيق است که نمي توان به صورت تجربي و عملي تعميرات آن را انجام داد . بنابراين در دوره هاي کارورزي، بخش تعميرات موبايل زمان مفيدي است که شما به الکترونيک و مخابرات تسلط کافي داشته باشيد.


درهمین راستا آموزشگاه پارسه دوره های آموزشی آموزش تعمیرات تلفن همراه رابصورت حرفه ای برگزار می کند

اجزاي اصلي و تشکيل دهنده تلفن همراه
وقتی صحبت از تعمیرات سخت افزاری گوشی می باشد ، ابتدا باید اجزای سخت افزاری و سازنده این دستگاه شناخته شود و کار هر کدام مشخص باشد ، زیرا بیشتر خرابی ها مربوط به عدم کارکرد همین اجزای ظاهری و سخت افزاری می باشند . در حالت کلی اجزای تشکیل دهنده یک تلفن همراه را می توان به صورت زیر نام برد:

1. قاب و شاسی دستگاه
2. برد اصلی
3. LCD ( صفحه نمایش )
4. Key pad ( صفحه کلید )
5. کانکتورهای سیستم
6. باطری
7. بازر ( کپسول زنگ )
8. بلندگو
9. میکروفن ( کپسول )
10. ویبراتور
11. آنتن
12. آنتن هوایی
13. انواع سوئیچ
14. دوربین












1) قاب و شاسی دستگاه :
قاب و شاسی دستگاه همانطور که از اسمشان مشخص است ، در برگیرنده اجزای داخلی و ظریف دستگاه هستند و به نوعی محافظ آن ها و از طرف دیگر مشخص کننده شکل ظاهری و به اصطلاح مدل دستگاه می باشند . شاید آنچه که ما در نگاه اول از یک گوشی تلفن همراه می بینیم قاب خارجی آن می باشد که این قاب می تواند شامل پانل ( Pannel ) و یا یکپارچه باشد
2) برد اصلی دستگاه :
که تمامی قطعات به آن متصل هستند و آی سی ها و المان های اصلی روی آن قرار دارند . در مورد برد گو شی های تلفن همراه می توان گفت که این بردها از نوع ( Printel Wiring Board PWB )هستند که در واقع از انواع بردهای چند لایه محسوب می شوند
مزیت های این نوع از مدار چاپی نسبت به مدار چاپی ها و بردهای معمولی در کم حجم و سبک بودن آن و تعداد مدارهای آن است . ذکر این نکته لازم است که همه گوشی ها فقط دارای یک برد نیستند و اغلب گوشی هایی که درب دار یا کشویی هستند یک برد اصلی و چند برد کوچک دیگر نیز دارند .
3) LCD ( صفحه نمایش ) :
LCD که خود مخفف عبارت Liquid Crystal Display ( صفحه نمایش کریستال مایع ) است دارای دو نوع می باشد :
1. LCD تک رنگ ( Mono Chrome ) یا همان سیاه و سفید
2. LCD رنگی ( Color LCD )
همانطور که در ظاهر دیده می شود ، LCD ها دارای کیفیت ها و ابعاد گوناگون هستند و این کیفیت و اندازه بستگی به نوع گوشی و میزان کارایی آن دارد .
اما LCD ها از نظر اتصال به برد دارای انواع گوناگون هستند که شامل موارد زیر می شود :
1. فنر
2. پد ( Pad )
3. سوکت ( Socket )
4. کابل های تخت Flex cable ( قابل انعطاف )
5. لحیم شده
• فنر :
این نوع از اتصال دو حالت دارد یکی اینکه محل اتصال روی برد باشد و فنر روی LCD و دیگری بر عکس حالت اول یعنی فنر روی برد باشد و محل اتصال روی LCD
• پد ( Pad ) :
در این حالت محل اتصال روی برد قرار گرفته و LCD از طریق Pad ، که یک ماده نارساناست که در آن تعدادی مس جهت اتصال به برد قرار دارد ، به محل اتصال متصل می شود . البته این روش در گوشی های جدید کاربرد ندارد.
• سوکت Socket :
در این روش که یکی از روش های بسیار مرسوم برای اتصال LCD می باشد ، از سوکت های نر و ماده که معمولا سوکت ماده روی برد و سوکت نر روی LCD است ، استفاده می شود . سوکت نیز در گوشی های مختلف ، انواع مختلف دارد .





















• کابل های Flex cable ( قابل انعطاف ) :
این نوع از اتصال بطور معمول در گوشی هایی مورد استفاده قرار می گیرد که LCD و برد در یک قسمت قرار ندهند و شاسی و قاب این گوشی ها یکپارچه نیست مثل گوشی های درب دار و کشویی . چون برد و LCD با هم در یک قسمت نیستند ، از یک کابل قابل انعطاف برای اتصال آن ها به هم استفاده می شود که شامل دو نوع است :
1. کابل های قابل انعطاف تخت ( معروف به Flat )
2. کابل های قابل انعطاف افشان
• لحیم شده :
این نوع از اتصال در LCD ها که امروزه زیاد مورد استفاده قرار می گیرد از نوع لحیم شده به برد است و تعویض این LCD ها به راحتی انواع قبل نیست
4) صفحه کلید ( Key Pad ) :
صفحه کلید که یکی از اجزای قابل دیدن و ظاهری گوشی است ، می تواند به صورت جدا از برد و یا قسمتی از برد باشد . در مورد گوشی هایی که صفحه کلید جزیی از برد است می توان گفت که این صفحه کلیدها شامل سه قسمت است :
1. Key pad پلاستیکی که رابطی است که کاربر از طریق آن می تواند دکمه ها را فشار دهد .
2. برچسب کاغذی که دارای پولک های فلزی است که کانکتورهای روی برد را به یکدیگر متصل می کند .
3. کانکتورهای روی برد که در صورت اتصال آن ها به یکدیگر کلیدها عمل می کنند .
در صفحه کلیدهایی که به صورت جدا از برد می باشند نیز اجزای بالا دیده می شود اما دیگر کانکتورها جزئی از برد نیستند و این کانکتورها روی یک Flat یا یک برد مجزا از برد اصلی هستند که بوسیله سوکت یا فنر یا Pad ( مطابق آنچه در LCDها گفته شد ) به برد اصلی اتصال پیدا می کنند .











تعميرات موبايل شامل آشنا شدن با اساس کلي و مدل عملکرد گوشي های تلفن همراه مي باشد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر