۱۳۹۴ آذر ۶, جمعه

آموزش سیسکو و معرفی دوره های حرفه ای RHCVA,RHCSS,RHCE همراه با اخذ مدرک بین المللی

عنوان : آشنایی با لینوکس و تاریخچه آن و آشنایی با دوره های RHCVA,RHCSS,RHCE به صورت کامل

آشنایی با لینوکس معرفی دوره های آموزش RHCVA,RHCSS,RHCE

با آوردن کلمه لینوکس معمولا محیطی خشک و دشوار در نظر افراد تداعی می گردد اما واقعیت امر، چیز دیگری است. لینوکس هم مانند هر محصول دیگری دارای تاریخچه و سیر تکاملی خود است.
در ابتدا حتی دارای واسط گرافیکی مناسبی نبود، ولی امروزه با گسترش محیط های گرافیکی مناسب مانند GNOME و KDE کار با لینوکس بسیار راحت تر و جذابتر از گذشته گشته است.
لينوکس سيستم عاملی شبيه يونيکس “ unix ” است و اولين نسخه ي آن در سال ۱۹۹۱ انتشار يافت. (سیستم عامل یونیکس در سال ۱۹۶۰تا ۱۹۷۰ به وسیله ی گروهی از کارمندان آزمایشگاه های بل طوری طراحی شد تا قابل انتقال به هر سیستمی و چندکاربره باشد ). سپس نرم افزارهايي که پروژه ي "گنو" تهيه و توليد کرده بود،در کنار اين هسته قرار گرفت و سيستم عامل گنو/لينوکس را تشکيل داد.
از نظر فنی، گنو/لینوکس را می توان نمونه ی متن باز و آزاد سیستم عامل های خانواده یونیکس نامید که البته خواص خوب آنرا نیز به ارث برده است. درضمن هيچ شرکت، دولت يا گروهي صاحب گنو/لينوکس نيست
ساختارلينوکس
بطور خلاصه می توان نقطه ی قوت گنو/لينوکس را در امنيت بسيار بالای آن دانست به دليل وجود صفاتی چون:
1. ديواره ي آتش در هسته ي سيستم عامل وجود لايه هاي امنيتي مختلف در آن
2. تعداد کم ويروس هاي رايانه اي شناخته شده براي آن
3. پايداري بسيار بالا به دليل طراحي درست هسته )اشکال در يک نرم افزار موجب ناپايداري کل سيستم نمی شود(
4. سرعت بالاي سيستم عامل به دليل در دسترس بودن کد متن برنامه
5. امکان کامپايل برنامه براي يک سخت افزار خاص
6. قيمت بسيار پايين آن و...
لينوکس از سال ها قبل از آنکه ويندوز به وجود آید، در آن زمان که داس يک سيستم عامل تک وظيفه اي بود، توانايي اجراي چند وظيفه به صورت همزمان را داشت )چند وظیفه ای(، همچنین سيستمي چند کاربري است، و اين مفهوم را به حد اعلاي خود رسانده، زيرا چند کاربر می توانند از يک سيستم به طور همزمان و بدون دخالت در وظايف يکديگر استفاده کنند.
نسخه ي فعلي هسته ي لينوکس توانايي بهره وري از ده ها پردازنده را به صورت همزمان دارد و در بسیاری از ابررایانه های جهان مورد استفاده قرار میگیرد.




































دوره های آموزش لینوکس عبارتند از آموزش RHCE که در ادامه توضیحاتی کاملی برای هر از آنها آورده شده است همچنین در ادامه مقاله مطالبی در ارتباط با سیسکو سیستمز و همچنین دوره های آموزش سیسکو نیز وجود دارد که برای آشنایی شما با این دوره ها و مدارک آن می باشد.

دوره آموزش لینوکس

دوره RHCSA

در این دوره از آموزش RHCSA افراد با نصب ، پیکربندی و را ه اندازی سیستم عامل ردهت آشنا می شوند. این دوره شما را قادر می سازد تا بتوانید کاربران ، هارد دیسک ، سیستمهای Sharing و نرم افزارها را بصورت کامل مدیریت و نگهداری نمایید.

دوره RHCE

در این دوره از آموزش RHCE این مدرک جزء با ارزشترین مدارک بین الملی IT می باشد و در آن افراد با نصب و پیکر بندی سرویس های رایج از قبیل Apache ، DNS ، Mail ، Squid و .. بصورت کامل آشنا می شوند. آزمون این مدرک بصورت عملی می باشد.

دوره RHCVA

در این دوره از آموزش RHCVA مجازی سازی به افراد امکان استفاده بهینه از منابع سخت افزاری یک شبکه را می دهد. شما با استفاده از این ویژگی می توانید چندین سرور را بر روی یک سرور فیزیکی داشته باشید. این دوره به افراد امکان مدیریت شبکه های مجازی بر اساس سیستم عامل Red hat را می دهد.

دوره RHCSS

در این دوره از آموزش RHCSS با توجه به حساس بدون مبحث امنیت در صنعت سورس یکی از دوره های که بصورت آکادمیک و طبقه بندی شده به این مقوله می پردازد دوره RHCSS می باشد. در این دوره افراد پیکربندی SELinux ، یکپارچه سازی احراز هویت و ایجاد امنیت بر روی سرویس های مختلف را بصورت کامل فرا می گیرند.

دوره ها و مدارک بین المللی لینوکس:

مدرک RHCSA:Red Hat Certified System Administrator

در ایـن دوره افـراد بـا نصب ، پیکـربنـدی و راه انـدازی سیستم عامـل ردهت آشنا می شونـد. ایـن دوره افراد را قـادر می سـازد تـا بتواننـد کاربـران ، هـارد دیسک ، سیستم های Sharing و نـرم افزارها را بـه صورت کامـل مدیریـت و نـگهداری نماینـد.

مدرک RHCE:Red Hat Certified Engineer

ایـن مـدرک جـزء بـا ارزشتـریـن مدارک بیـن الملـی IT می باشد و در آن افـراد بـا نصب و پیکـر بندی سرویـس های رایـج از قبیل Apache , Mail , Squid , DNS و ... بصورت کامل آشنـا می شونـد.

مدرک RHCSS: Red Hat Certified Security Specialist Training

یکـی از دوره هایـی کـه بـه صورت آکـادمیـک و طبقـه بنـدی شـده به مقولـه امنیـت می پـردازد دوره RHCSS می باشد. در ایـن دوره افـراد پیـکربنـدی SELinux ، یـکپـارچـه سـازی احـراز هویـت و ایجـاد امنیـت بـر روی سرویـس های مختلف را بصورت کامل فرا می گیرنـد.

مدرک RHCVA: Red Hat Certified Virtualization Administrator

مجازی سازی به افراد امکان استفاده بهینه از منابع سخت افزاری یک شبکه را می دهد .شما با استفاده از این ویژگی می توانید چندین سرور را بر روی یک سرور فیزیکی داشته باشید. این دوره به افراد امکان مدیریت شبکه های مجازی بر اساس سیستم عامل Redhat را می دهد.

آشنایی با سیسکو سیستمز و معرفی دوره های آموزش سیسکو

ریشه نام سیسکو سیستمز

لوگوی سیسکو سیستمز تا سال ۲۰۰۶
اسم «سیسکو» مخفف سانفرانسیسکو است. با توجه به اظهارات جان مرگریج، کارمند ۳۴ ساله و مدیر پیشین شرکت، موسسان شرکت زمانی که داشتند به سمت ساکرامنتو رانندگی می‌کردند تا شرکت را به ثبت برسانند، با تصویر پل گلدن گیت در نور آفتاب مواجه می‌شوند و اسم و نماد شرکت را بر این اساس انتخاب می‌کنند. نماد شرکت منعکس کننده اصلیت سان فرانسیسکویی آن است، که نشان دهنده پل گلدن گیت است که به سبک خاصی طراحی شده‌است. در اکتبر ۲۰۰۶، سیسکو نماد جدید خود را که از نماد قبلی ساده تر و ساخت یافته تر بود به نمایش گذاشت.

مدارکی که شرکت سیسکو بعد از دوره های آموزش سیسکو ارائه میدهد

شرکت Cisco systems يک شرکت آمريکايي توليد کننده ي تجهيزات شبکه است که مرکز آن در شهر سن خوزه در ناحيه ي معروف به دره ي سيليکوني در ايالت کاليفرنيا جاي دارد.

اين شرکت محصولات مربوط به شبکه و ارتباطات را طراحي مي کند و محصولات خود را با سه نام تجاري سيسکو ،لينک سيس(Linksys ) و ساينتيفيک آتلانتا (Scientific Atlanta ) به فروش مي رساند .

در آغاز سيسکو فقط مسير ياب (Router )هاي جند پروتکل توليد مي کرد. ولي امروز محصولات سيسکو را در همه جا –از اتاق نشيمن گرفته تا شرکت هاي ارايه دهنده ي خدمات شبکه – مي توان پيدا کرد.

شرکت سيسکو هم اکنون با 51480 کارمند داراي بازده 28/48 ميليارد دلار در سال 2006 و سود خالص 5/58 ميليارد دلار است .

این شرکت در سال 2003 موفق به دريافت جايزه ي رياست جمهوري ران براون براي کيفيت مالي در روابط کارمندان و جامعه گرديد.

معاون ارشد شرکت سيسکو يک ايراني تبار به نام محسن معظمي است . "لن بزاک" و "سندي لرنر"(داراي مدرک ليسانس از دانشگاه ايالتي کاليفرنيا ،فوق ليسانس اقتصاد سنجي از دانشگاه کلرمونت و فوق ليسانس

علوم کامپيوتر از دانشگاه استنفورد).زوجي که در بخش کامپيوتر دانشگاه استنفورد کار مي کردند ،سيسکو را در سال 1984 تاسيس کردند.

شرکت سيسکو مدارک گونانوني را در سطوح و شاخه هاي متفاوتي ارايه مي کند. هر کدام از مدارک سيسکو حوزه خاصي از مفاهيم شبکه اي را تحت پوشش مي دهد. سيسکو براي معرفي بهتر سطوح مدارک خود هرم

هايي را تاسيس کرده است که در راس هر يک از آنها بالاترين مدرک و در قاعده ي هرم مدرک ورودي شرکت بيان شده است .سيسکو و مدارک آن بر پايه ي استاندارد هاي عالي و بين المللي بنا نهاده شده و بنابراين اخذ

هر يک از مدارک سيسکو چه براي متخصصان و مديران شبکه و چه براي شرکت ها و سازمان هايي که قصد استخدام افراد متخصص را دارند ، ارزشمند است . سيسکو به منظور تعليم افراد براي طراحي و نگهداري شبکه

هاي کامپيوتري در 150 کشور جهان مراکز آموزشي برپا کرده است .مدارک شرکت سيسکو در سه سطح به دانشجويان عرضه مي گردد و گذراندن هر سطح پيش نياز تحصيل در سطوح بالاتر سطح است.

مدارک سطح همکار (Associate )

نخستن گام در شبکه هاي سيسکو با اين سطح برداشته مي شود . همچنين در اين سطح يک مدرک موقت ، به نام مدرک CCNET . براي کساني که با مشاغل ساده تر ارتباط دارند فدر نظر گرفته شده است . مدارک

سطح همکار در حقيقت آغاز کار با شبکه است و دانشجويان اين دوره ها در حقيقت کار آموز به شمار مي آيند.

مدارک حرفه اي (Professional )

اين سطح از مدارک ،مدارک تکميلي شرکت سيسکو است و دارنده ي اين مدارک در رده نيروهاي متبحر و ماهر به شمار مي آيد .

مدارک تخصصي(Expert )

دستيابي به اين سطح از مدارک شرکت سيسکو بالاترين مرحله براي متخصصين و افراد حرفه اي در شبکه است و افراد پس از اخذ گواهي نامه به عنوان متخصص و استاد شناخته مي شوند .

مدرک CCNA

CCNA مخفف کلمه Cisco Certified Network Associate است و دارنده آن را شرکت سیسکو به‌عنوان همکار شبکه قبول دارد! این مدرک به کسانی تعلق می‌گیرد که پس از گذراندن آن توانائی نصب و راه اندازی و خطایابی

صد Node در شبکه را داشته باشند. همچنین طی گذراندن این مدرک فرد مورد نظر با پروتکلهای پایه شبکه مثل IP - IPX - VLAN - GRP آشنائی پیدا می‌کنند .

مدرک CCNP

CCNP مخفف Cisco Certified Network Professional است که معمولا افراد پس از گذراندن CCNA اقدام به گذراندن این دوره می‌نمایند . تفاوت اصلی این مدرک با CCNA در این است که فرد پس از گذراندن این دوره توانائی

شبکه‌بندی بین Nodeهای بیشتری ( از 100 نود تا 500 نود ) و افزوده شدن تعداد بیشتری پروتکلهای شبکه نظیر PPP ,PSTN, DDR,X25, Isl, Isdn ,Frame realy ,IP, IGRP Appletalk, RIP,IP RIP , Vlsm , BGP , 802.10 ,

OSPF , IGRP IPX را دارد.

مدرک CCNP را افرادی می­توانند اخذ کنند که دارای مدرک CCNA یا CCDA باشند.

برای اخذ مدرک CCNP آزمون­های زیر باید با موفقیت پشت سر گذاشته شوند:

642-801 (BSCI) Building Scalable Cisco Internetworks 
642-811 (BCMSN) Building Cisco Multilayer Switched Networks 
642-821 (BCRAN) Building Cisco Remote Access Networks 
642-831 (CIT) Cisco Internetwork Troubleshooting 
Or 
642-891 Composite (BSCI) Building Scalable Cisco Internetworks and (BCMSN) Building Cisco Multilayer Switched Networks 
642-821 (BCRAN) Building Cisco Remote Access Networks 
642-831 (CIT) Cisco Internetwork Troubleshooting






مدرک CCDA

یکی دیگر از مدارک سیسکو مدرک CCDA یا Cicso Certified Design Associate است. این مدرک بیشترین توجه خود را روی طراحی و مهندسی شبکه معطوف نموده است.

مدرک CCDP

مدرک CCDP یا Cicso Certified Design Professional یعنی طراح حرفه‌ای شبکه مورد تائید سیسکو.

مدرک CCIE

یکی از مدارک سیسکو CCIE یا Cisco Certified Internetwork Expert می باشد .

مدرک CCIP

شرکت Cisco جدیدا اقدام به برگزاری دوره CCIP نموده است که در آن بصورت محض روی مباحث IP , DSL پرداخته می‌شود .

۱۳۹۴ آبان ۳۰, شنبه

آشنایی با تشریفات عروسی و مجموعه کارهای که انجام میدهند

عنوان : جشن ازدواج خاطره انگیز و زیبا با رعایت نکات زیر

انجام تشریفات عروسی به طوری که خاطره انگیز و سرگرم کننده باشد، آرزوی هر عروس و دامادی است. جشن های عروسی موفق و به یادماندنی چند نکته مشترک دارند که در این مقاله به مهمترین آنها خواهیم پرداخت. اگر شما در اجرای تشریفات عروسی خود این نکات را رعایت کنید، بدون شک عروسی شما هم در ردیف عروسی های موفق و خاطره انگیزی قرارخواهد گرفت که در ذهن مهمانان باقی می ماند.تشریفات عروسی به مجموعه خدماتی فته میشود که در آن کلیه امور عروسی مانند:لباس عروس و داماد,آرایشگاه عروس,دسته گل عروس,تالار عروسی,شام عروسی,آتلیه عروس,ماشین عروس و غیره را پوشش میدهد.

تزیین میزهای پذیرایی در روز عروسی

معمولا تالار های پذیرایی ، یک میز جداگانه را برای صرف شام عروس و داماد در نظر می گیرند و آن را با گل و شمع و ... تزئین می کنند. برخی از تالارها هزینه این میز را جداگانه محاسبه می کنند و برخی نیز بعنوان هدیه آن را در نظر می گیرند. به طور کلی اگر از نظر هزینه مشکلی نداشته باشید ، ایده خوبی است و می تواند شکلی رمانتیک به مجلس شما بدهد. ضمن اینکه در عکس و فیلم عروسی شما نیز ماندگار خواهد شد.
براي مراسم عروسي بهتر از ترکيب رنگ هاي لوکس استفاده کنيد تا مراسم شما جلوه اي مجلل داشته باشد. براي اين کار بهتر است از ترکيب رنگ هاي سفيد و طلايي استفاده کنيد. همنشيني اين دو رنگ درخشش و زيبايي فريبنده اي را به مراسم شما مي بخشد. ترکيب رنگ هاي سفيد و صورتي ملايم هم همين در جذاب و گيرا است.

شما همچنین می توانید با قرار دادن قاشق و دستمال ها و بستن آن با یک روبان رنگی میز شام عروسی خود را خیلی ساده و زیبا طراحی کنید.

 گل آرايي ميز ها در روز عروسي

گل آرایی عروسی یکی از بخش های مهم و جذاب در عروسی می باشد . وقتی تزیینات عروسی با گل آرایی همراه باشد به زیبایی عروسی شما افزوده می شود, وجود گل هاي رنگارنگ و هماهنگ با دکوراسيون محيط مي تواند جذابيت بيشتري را ايجاد کندد، گل ها را در گلدان هاي کريستالي بگذاريد تا درخشش و خيره کنندگي بيشتري در اثر انعکاس نور داشته باشند،  حتي مي توانيد تک شاخه هايي از گل هاي مورد نظرتان را در از سقف با نخ هاي رنگي يا نخ هاي نامرئي آويزان کنيد و آويزهايي به لطافت گلها داشته باشيد و مهمانان تان را تحت تاثير قرار دهيد.

ميزهايي براي بچه ها در مراسم عروسي

چه خوب است که در مراسم عروسي به فکر همه مهمان ها باشيم مخصوص بچه هاي شيطان و بازيگوش. اگر مي خواهيد که کمتر شاهد شيطنت هاي آنها باشيد پس بايد خودتان دست به کارشويد، ميزي براي آن ها تعبيه کنيد و روي آن را از کاغذ و مداد هاي رنگي، پاستل و مداد شمعي پر کنيد و از آن ها بخواهيد تا براي شما نقاشي اي به عنوان يادگاري بکشند، با اين کار هم آن ها را سر گرم کرده ايد و هم تنوعي خاص رادر مراسم خود به وجود آورده ايد.
 

گیفت ها را فراموش نکنید

گیفت عروسی یا هدیه عروسی ، هدیه ای کوچک است که عروس و داماد برای مهمانان (خانم) مراسم عروسی تدارک می بینند تا از حضور آنها در جشن عروسی تشکر کنند.
همین طور گیفت عروسی به نشانه یادبود عروسی نزد مهمانان به یادگار می ماند و هدیه ای خاطره انگیز خواهد بود. بنابراین بهتر است که در انتخاب گیفت عروسی خود دقت کنید تا مهمانانتان را با هدیه ای ویژه و خاطره انگیز راهی منازلشان کنید.

شيريني هاي روز عروسي

شیرینی های عروسی از لحاظ اندازه، مواد تشکیل دهنده و سبک با هم متفاوتند. استادان شیرینی پزی از ابزار و مواد مختلفی برای درست کردن شیرینی ها استفاده می کنند که شامل مارزیپان، فوندان، خامه کره ای و شکلات و غیره می شود.
فکر کنيد که روز عروسيتان با شيريني هايي که شبيه به عروس و داماد تزيين شده اند از مهمان ها پذيرايي کنيد، حتما آن ها را شگفت زده خواهيد کرد، شما ميتوانيد خلاقيت را در گوشه گوشه مراسم خود به کار بگيريد.

کارت ها عروسي تزيين شده با گل هاي فصل

شما می توانید برای آنکه دعوت نامه های زیبا برای کارت عروسی خود داشته باشید می توانید از کاغذ های مخروطی شکل استفاده کنید و آن را با گل خشک و پروانه های کاغذی طراحی و تزیین کنید.
همچنین میتوانید از همان گل هايي که براي دسته گل تان استفاده کرده کمک بگيريد، با اين کار هماهنگي بيشتري را بين جزييات مراسم عروسي تان پديدي مي آوريد مخصوصا اين که اگر مراسم عروسي تان در فصل پاييز برگزارمي شود حتما ازگل هاي پاييزي با ان رنگ هاي جذاب و گيرا شان بهره بگیرید.

میزهایی براي نوشتن يادگاري

میز یادبود میزی است که روی آن را تزئین کرده و هدیه های کوچکی از طرف عروس و داماد بر روی آن گذاشه میشود ، مهمانها هنگام ترک مجلس از عروس و داماد هدیه خود را دریافت کرده و در قسمتی از یک چیز ( کاغذ ، دفترچه ، تخته ، چوب ، سنگ و غیره) برای عروس و داماد یادگاری مینویسند و عروس داماد آنها را نزد خوند نگاه میدارند .حتما قبل ازمراسم تخته اي درست کنيد که بتوان روي آن با ماژيک يا خودکار نوشت و در روز عروسي آن را در جايي مناسب قرار دهيد تا مهمان ها بتوانند روي آن براي شما يادگاري نويسند، اين کار مراسم را براي شما به ياد ماندني تر مي کند و مي توانيد اين تخته هاي زيبا را در گوشه اي از خانه تان نصب کنيد تا همواره به ياد مراسم روز عروسي تان باشيد.

تزيين درب هاي ورودي با پرده هايي زيبا

حالا که تقريبا بيشتر جزئيات را با هم مرور کرديم فقط بايد به فکر يک چيز ديگر باشيم آن هم ورود شکوه مندانه عروس و داماد به فضاي برگزاري مراسم است، بهتر است تا ورودي فضا با تزيين زيبا آراسته شود، براي اين کار مي توانيد از پرده هاي حرير سفيد رنگ استفاده کنيد و مانند عکس بالا آن ها را با گل هايي زيبا تزيين کنيد.

 آرایشگاه عروس

۱۳۹۴ آبان ۱۸, دوشنبه

شرایط داشتن موهای سالم و زیبا

عنوان : عواملی که باعث ریزش موها میشود

تشخیص موهای سالم کار ساده‌ای است. علائم موی سالم داشتن ظاهری براق و پر بودن موها می باشد، موخوره و وز ندارد و همچنین حالتش شکننده نیست، پوست پوست هم نمیشود. ریزش مو,شوره زدن,موخوره و شکننده بودن مو وغیره میتواند نشان دهنده وجود یک مریضی در سیستم بدن و یا کمبود یک نوع ویتامین باشد.البته استفاده بیش از حد از مواد آرایشی مانند رنگ مو,حالت دهنده موها و ... نیز تاثیر بسزایی در این مشکلات دارد 

وقتی که ملانین موجود در ریشه‌های مو کم می شود، دیگر به اندازه کافی قادر به تولید رنگ نیست و موها کم‌کم سفید می‌شوند، هیچ حادثه بیولوژیکی هم نمی‌تواند رنگدانه‌های مو را به یکباره از بین ببرد. حوادث تکان‌دهنده جسمی و روحی ممکن است در موهای سر تغییراتی ایجاد کنند، ولی به طور قطع این تغییرات به بزرگی سفید شدن یک‌شبه همه موها نیست. بیماری‌ها و فشارهای روحی حاد بر فرایند رشد موها اثر می‌گذارند و رشد آنها را کم یا متوقف می‌کنند و چند ماه بعد تمام تار موهایی که رشدشان متوقف شده، شروع به ریزش می‌کنند.

حال اگر ریزش موهای تیره سر بیشتر باشد، مو خاکستری‌تر به نظر می‌رسد. فقط پیری نیست که باعث سفید شدن موها می‌شود؛ برخی افراد در سنین بسیار جوانی، حتی کمتر از بیست سالگی، موهای سرشان سفید می‌شود، در حالی که در برخی دیگر حتی تا آستانه چهل سالگی نیز موهای‌شان رنگ طبیعی خود را حفظ می‌کند. این مسأله هیچ ارتباطی به سلامت یا عدم سلامتی ندارد. خاکستری شدن موها اغلب ژنتیکی است.

گاهی اوقات نیز عواملی همچون کمبود ویتامین B12، بیماری تیروئید، ضعف سیستم ایمنی، سیگار کشیدن، کم خونی و افزایش گلبول‌های سفید خون باعث سفیدی زودهنگام موها می‌شود؛ ولی در غالب موارد سفید شدن موهای سر بستگی به ژنی دارد که از والدین خود ارث برده‌ایم. در هر صورت، از نظر علمی هیچ دلیل و مدرک مشخصی مبنی بر سفید شدن یک شبه موها وجود ندارد.

اولین موی سفید معمولا در شقیقه‌ها ظاهر می‌شود و بعد به ترتیب تاج سر و نقاط دیگر را در برمی‌گیرد. اگر تار موی سفیدی روی سرتان ببینید و آن را بکنید، به جای آن حتما یک تار موی سفید دیگر رشد می‌کند. برخی گمان می‌کنند به جای آن تار دو تار می‌روید یا اینکه تار موی جدید سیاه درمی‌آید. برخی موادغذایی می‌توانند تا حدودی از سفید شدن زود هنگام موها جلوگیری کنند؛ مانند غذاهایی که حاوی منگنز، روی، آهن و مس هستند و بیشتر در سیر، پیاز، سیب، گلابی، نان جو، نخودفرنگی، قارچ، لوبیا، عدس، موز، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی یافت می‌شوند.

تاسی سر

براساس تحقیقات به عمل آمده، تقریبا ۲۰-۲۵ درصد از مردان تا سن سی سالگی دچار تاسی و ریزش و نیمی از آنها تا ۵۰ سالگی دچار کاهش بسیار زیاد موی سر می‌شوند. تاسی در مردانی که تستوسترون بیشتری در بدن آنها ترشح می‌شود، بیشتر است. اگر بدن شما کمبود آهن و پروتئین داشته باشد، طبیعی است که با ریزش شدید موی سر مواجه خواهید شد. غذاهایی که حاوی پروتئین کافی هستند، به ساخت برخی سلول‌ها از جمله سلول‌های مو کمک می‌کنند؛ در غیر این صورت موها ریزش بیشتری خواهند داشت و دیگر موهای جدید جایگزین موهای قبلی نخواهند شد. بیماری تیروئید (خصوصا کم کاری تیروئید) موجب ریزش بیشتر موها می‌شود. در صورت نرسیدن پروتئین و آهن کافی به ریشه موها، کم‌کم فاصله بین تارهای مو بیشتر شده و به حدی می‌رسد که به راحتی می‌توان پوست سر را مشاهده کرد. این مسأله از طریق کنترل و درمان بیماری قابل کنترل و جلوگیری است.

شوره سر

شوره سر یکی از بیماری‌های شایع مو است که معمولا با پوسته‌ریزی پوست سر مشخص می‌شود و گاه با خارش و قرمزی پوست سر همراه است. برخی معتقدند که وقتی پوست سر خیلی خشک می‌شود، شروع به پوسته‌پوسته شدن می‌کند؛ بنابراین با مرطوب نگاه داشتن آن، این عارضه برطرف می‌شود. علت شوره سر می‌تواند تغذیه نامناسب، نگرانی و استرس، هوای گرم و مرطوب یا سرد و خشک، پوست چرب، عرق کردن، عدم تعادل هورمون‌ها و یا عدم رعایت بهداشت و نظافت مو باشد. البته بیماری‌هایی همچون اگزما و پسوریازیس نیز می‌توانند موجب خارش و قرمز شدن کف سر و به دنبال آن شوره و پوسته‌پوسته شدن گردند. بهترین کار جهت درمان در این‌گونه موارد، استفاده از شامپوهای ضدقارچ و ضدشوره و لوسیون‌های نرم‌کننده پوست است. استفاده از شامپوهای نرم‌کننده نیز کمک زیادی به کاهش و از بین رفتن شوره ها می‌کند. به خاطر داشته باشید که برای شانه زدن موها از یک برس بسیار نرم استفاده کنید و موهای خود را وقتی که خیس هستند شانه نزنید.

کدری، شکنندگی و خشکی موها

موهای آشفته، خشک و وزوزی، شکننده‌ترند. استفاده مداوم از رنگ‌های شیمیایی به پوست سر و موها آسیب می‌رساند. وقتی که موهای خود را با کش‌های نازک بسیار سفت و محکم می‌بندید، فشار بیشتری به آنها وارد می‌آید و موجب شکنندگی آنها می‌شود. در کنار این عوامل اگر به اندازه کافی پروتئین مصرف نکنید، موهای شما استحکام و زیبایی نخواهند داشت. اسیدهای چرب، مخصوصا مکمل روغن ماهی، کمک فراوانی به زیبا بودن، محکم بودن و سالم بودن موها می‌کنند. اگر از اسیدهای چرب به حد لازم مصرف نمی‌کنید، حتما از فردا این اسیدهای چرب را در برنامه روزانه خود جا دهید؛ به سرعت تاثیرات آن را در موی سرتان ایجاد می‌شود. در حالی که اگر روزانه ۱۰۰ تار موی شما ریزش دارد، هرگز مظطرب نباشید، این تعداد ریزش کاملا طبیعی است و سریعا موهای جدید جایگزین موهای قبلی خواهد شد.

عمل بینی و پروتز  و کاشت گونه